Jumaat, 6 Februari 2009

luahan seorang 'rakyat'..


Peluang ke negeri orang amat2 menyeronokkan..


apatah lagi suasananya yang seoalah kita berada di Kinabatangan..


Pagi tu habis sahaja KEWAJIPAN padaNya ditunaikan, rombongan mula berangkat.


Pensyarahku yang baik hati sering menegurkan. Mungkin kerana 'ketidak berjayaan' ku memasuki kelasnya..tetapi terus mengikuti aktiviti ini..



"hah budak Sabah... mesti bangun lebih awal.."



"...kalau di Sabah..kul 7 mesti dah cerahkan...". Aku hanya sengih. Kagum juga aku dengannya. Kebetulan dia baru sahaja balik dari Sandakan 3 hari sebelum ini.





"kiri kanan....semua kelapak sawit..". Seorang teman yang berasal dari Keningau..baru 2hari ku tahu dia juga senegeri denganku. Mungkin sebab dia bukan 'sefikrah' dgn sikapku..kami tidak menjadi kamceng..

sedangkan aku...

"pantang jumpa 'orang kampung'...5 minit dah kecoh..". Pernah kawan mengomen.


Perjalanan ke pantai yang menjadi lokasi 'berkubang' amat lama ku rasa..tersunguk2 juga kepala menahan kantuk.





Bas 'labuk' yang kami naiki mula perlahan..dan berhenti.

"ok...nak buat apa..buatlah...nilah pekan PEKAN.." seorang memaklumkan.

PEKAN?. macam pernah dgr nama.

"kawasan TPM kitalah".


Yang menjadi perhatianku sudah tentu sgnboard Bulan Mengembang..

"Lebih kurang Bandar Sandakan juga." Aku cuba membanding.



4 hari 'berkampung' di FELDA kawasan PEKAN..mengingatkan aku pada 'kebun bapaku'..

Walau nampak biasa...namun..

"anak muda...dah rosak..arak..yang jual cina..yang beli budak2 melayu..". Luahan seorang yang ku hormati menyentak hati..


"....kalau ada peluang saya bawa kamu tengok tempat penjualan tu...." Dia menambah.


Ku lihat teman2 lain, mereka seolah2 tiada hati mahu tahu.
"FELDAkah...bandarkah..sama dah masalah sosialnya..". Ni mungkin komen peribadi. Tapi ada kebenarannya.


Yang pasti kebenarannya merisaukan hati. Iyalah diri bakal menjadi seorang 'pendidik' kelak.








Tiada ulasan: